Проблема над якою я працюю - «Активізація
пізнавальної діяльності учнів на уроках біології» .
Свою проблему реалізовую використовуючи методи активного навчання:
Метод
доступності матеріалу —
полягає в опорі на ті знання, які вже має учень, а це, у свою чергу, допомагає
кращому розумінню та осмисленню отриманої інформації та міцнішому її
запам'ятовуванню. Реалазація цього методу досягається додержанням правил послідовності:
від простого до складного
від відомого до невідомого.
Міні
- проекти —
він орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну,
групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. Наприклад, можна учням
запропонувати міні-проекти
у 8 класі:
«Тварини-будівельники»
«Тварини-рекордсмени»
«Птахи чи комахи друзі чи вороги»
«Живі фільтри»
у 9 класі:
«Біоритми-внутрішній годинник людини»
«Біологія у професіях»
«Біологія у житті кожного»
у 10 класі:
«Ферменти-еліксири життя»
«Функції білків в організмі»
в 11 класі:
«Майстри маскування»
Метод
лаконічності —
ґрунтується на тому, що дитина здатна запам'ятати:
10 %
того, що прочитала;
20 %
того, що почула;
ЗО %
того, що сказала;
80%
того, що зробила;
90%
того, що пояснила іншим.
Метод
створення проблемних ситуацій — пошук
шляхів їх розв'язання дає змогу проявитися творчості, новизні та
оригінальності. Ретельно продумана система запитань дозволяє направити мислення
учнів у потрібне русло і активізувати їх активність. При цьому можна
використовувати цитати, фрагменти відеофільмів, малюнки, таблиці… .
Наприклад, при вивченні теми «Харчування і травлення» учням
пропонується дати відповідь на такі запитання:
-
Чи правильне твердження, що хліб, сир,
ковбаса, цукор є штучною їжею?
-
Який зв’язок між буряком і тістечком?
-
Як пояснити вислів «Гріє не кожух, а
їжа»
-
Чому не можна довго жувати гумку?
-
Чому тонкий кишечник називають
«майстром» на всі руки?
-
Чому печінку вважають найбільшим
фільтром і навіть «фабрикою життя» ?
-
Дванадцятипала кишка за формою нагадує
підкову. Чому на ваш погляд вона має таку форму і яке «щастя» приносить
організму?
При вивчені теми «Ендокринна регуляція
функцій організму» учням пропонується пояснити такі вислови і дати відповідь на
запитання.
Вислови :
«Наші невиплакані сльози змушують
«плакати» наше тіло».
«Журба здоров’я відбирає, до гробу попихає».
«Стрес
є результатом, але причина його-негативне мислення, що починається з однієї негативної думки».
Запитання
:
-
Чому хворим на цукровий діабет інсулін
вводять у кров, а не дають із їжею?
-
Яка роль наднирникових залоз в адаптації
до стресових ситуацій?
-
Чому ендемічний зоб отримав таку назву?
-
Чому у похмурі осінні дні у людей
частішають депресивні стани?
-
Чому стреси є повільними вбивцями серця?
-
Чи правильне твердження, що сіль
затримує воду в організмі?
Метод міні-дискусії, де
вчитель може виступати в ролі арбітра, спрямувавши розв'язання проблеми в
необхідне русло. Так, в 11 класі, під час вивчення основних напрямків сучасної
біотехнології, пропонується дискусія «Трансгенні продукти: за чи проти». У 9
класі дискусії на теми «Біль корисний чи шкідливий», «Цукор-це джерело енергії,
чи «солодка» отрута», «Чи можна вважати грип «королем» епідемії».
Метод навчальної гри —
викликає підвищений інтерес до сучасних проблем біології, виховує вміння
висловлювати та відстоювати свою думку, навчає культури дискусії та вміння
знаходити компромісні рішення. Ігрові вправи:
«Відгадай за описом»
«Чи вірите ви… »
«Творча лабораторія»
«Шифрувальник» або «Опиши зображене»
«Компетентність»
«Ти мені-я тобі»
«Логічний ланцюжок» та інші.
Метод
структурності —
допомагає побудувати матеріал у логічній послідовності, що краще
запам'ятовується, довше зберігається в пам'яті та швидше відтворюється за
потреби. З цією метою учням пропонуються вико-нати такі завдання:
-
перетворити текст підручника у таблицю
або план;
-
перетворити малюнки, схеми у словесні
відповіді;
-
перетворити текст підручника у німий
малюнок.
Метод
підсиленої лекції —
викладання навчального матеріалу у вигляді схем, таблиць із подальшим
обговоренням.
Метод
гронування —
використання малюнків, таблиць як допоміжного матеріалу підручника з елементами
мозкового штурму.
Метод
образності, емоційності й незвичності — викликає
в учнів позитивні емоції, а це є запорукою гарного сприйняття та відтворення
здобутих знань.
Наприклад,
щоб у незвичній формі відтворити і закріпити знання, які учні здобули при
вивченні теми «Харчування і травлення» зачитується поема «Подорож бутерброду»
Подорож бутерброду
Для чого нам потрібний рот?
Щоб поміщався бутерброд!
Хліб, м'ясо, сир, малину,-
Все це огорне наша слина.
У роті зуби, наче млин,-
Такі міцні, - емаль, дентин!
Різці кусають, ікла ріжуть,
А кутні все жують, - не лижуть!
Щоб утворилася малютка-
Маленька продуктова грудка,
В якій вже діє амілаза, -
Крохмаль розщеплює відразу!
Язик - як поршень при ковтанні,
Розмови наші - пізні й ранні.
Він має вишуканий смак!
В артикуляції - мастак...
Ви з'їли фрукти чи шарлотку?
Язик проштовхує це в глотку!
В трахею не потрапить зроду, -
Вся їжа йде по стравоходу!,
У шлунку - незначна зупинка:
Фізичні вправи і розминка,
Мов тісто місить – вверх і вниз,
Ферменти виділяє, слиз…
Білки потроху набухають,
І скоро кислоту пізнають.
В цієї тітки – буйний син,-
Фермент по імені пепсин!
Він налітає, як торнадо,
Білкам негайно дає раду:
Розщеплює на ланцюги!
Таки там друзі пироги!
І через сфінктер пілоричний,
На виході зі шлунка – звичний,
Виходить порціями їжа,
Яка недавно була свіжа…
На неї вже чекає нова,
Кишка – на вигляд, як підкова!
Хай пройде хімус хоч два кроки,
-
Розчинять його свіжі соки…
Трипсин, мальтаза і ліпаза, -
Активізуються відразу!
І починають працювати:
Той хліб і м'ясо розщепляти …
Білки, жири і вуглеводи, -
Вже не робитимуть погоди,
Ферменти, сильні як мегери, -
Розщеплять їх на мономери!
А допоможе їм печінка -
Ця працьовита мила жінка.
Її секрет – жир емульгує,
Кишок активність стимулює!
Як бархатом, вони покриті,
Ворсинки їхні завжди ситі!
Глюкозу всмоктують мембрани,
Щоб краще заживали рани …
Жири - у лімфу попадають,
І горя-лишенька не знають.
На чорний день жирів запас, -
Відомо кожному із нас!
А далі вже – товста кишка,
У неї доленька - тяжка:
Бо треба воду всю всмоктати,
На вихід маси сформувати.
У неї не проста будова:
Сліпа кишка і ободова…
«Незряча» має черв'яка,-
У нього функція яка?
Апендикс має гарне «хобі»:
Він захищає від мікробів!
Ну, а пряма кишка відома:
Все видаляє з свого дому!
В дорозі ми не знали броду,
Шлях
описали – бутерброду!
Бажаємо вам мудрості, любові,
І будьте завжди всі здорові!
Немає коментарів:
Дописати коментар